Geschiedenis

Vereniging LR en PC de Waalruiters is een vereniging aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Hippische Sport(KNHS).  De vereniging is opgericht in 1999 en telt gemiddeld rond de  70 rijdende leden. Deze leden dragen de paardensport een warm hart toe, ieder op zijn/haar eigen manier!

De vereniging is ontstaan in 1999 door een fusie tussen Ponyclub de Waalruiters, Landelijke Rijvereniging de Waalruiters en Ponyclub en Landelijke Rijvereniging Doornenburg.

Door een meerderheid van stemmen in de drie verenigingen is de nieuwe vereniging doorgegaan onder de naam Landelijke Rijvereniging en Ponyclub “De Waalruiters”.

De oprichtingsdata van de drie verenigingen voor de fusie:

PC de Waalruiters1968

LR de Waalruiters1974

LR en PC Doornenburg1988

Vereniging De Waalruiters heeft onderdak in de manege De Waalruiters in de polder in Gendt. In 1984 is door Karel Witjes de oude steenfabriek in de Gendtse polder gekocht. Hij heeft deze toen omgebouwd tot een manege. De accommodatie wordt tot op heden gebruikt door “De Waalruiters”. In 1988 heeft de heer Karel Witjes PC Doornenburg (her)opgericht met de naam LR en PC Doornenburg. Vanaf dat moment zijn er ook indoorwedstrijden georganiseerd, welke ook nu nog door LR en PC “De Waalruiters”  ieder indoorseizoen worden georganiseerd.

Alle drie de verenigingen, hierboven genoemd, hebben gebruik gemaakt van deze manege, hetgeen op dat moment een geweldige vooruitgang betekende, na jaren in de buitenlucht te hebben gereden.

Deze prachtige manege, gelegen in De Gelderse Poort aan de Waal, biedt vele mogelijkheden om de leden op veel manieren van paarden en de paardensport te laten genieten. De manege heeft geen paarden en pony’s, maar biedt iedereen met een eigen paard of pony vele mogelijkheden te genieten van de paardensport.

Genieten doe je niet alleen tijdens de wekelijkse lesuren, maar ook zeker tijdens de vele activiteiten die er georganiseerd worden, zoals de jaarlijkse clubkampioenschappen, ponykamp en het Sinterklaasfeest.